maandag 15 februari 2010

Zon 15-02-2010: een weekend vol sneeuw, ijs en koude.

Het weer van de jongste periode begint menigeen deftig op de heupen te werken.  Nog een geluk dat het daar in Kopenhagen mislukt is zou men kunnen zeggen, want met die opwarming van de aarde is het ... toch een zeer fameuze winter dat we aan ons broek hebben.  Iedereen, maar wielertoeristen en fervente fietsere in het bijzonder beginnen het aardig op de heupen te krijgen van het zout verbruikende weer.

Konden we fietsen dit weekend ?  Ja, we hebben gefietst ! Zaterdag en zondag reden we goed ingepakt op veilig.  Dat betekent dat we voorzichtiger reden en vooral de grotere wegen namen om zo ook te profiteren van met zout behandelde oppervlakken die minder glad waren.
Ik had voorzichtigheidshalve mijn fiets met de crossbanden genomen, kwestie van meer grip te hebben op de weg.  Natuurlijk had die meer grip ook een downside: ik had een grotere wrijving en dus moest ik een duw meer geven dan mijn fietscompagnons op hun dunne koersbandjes.

De rit van zondag bracht ons, nadat we verzameld hadden aan de beide verzamelplaatsen, al over Grammene en Gottem naar Dentergem.  Van daar reden we door naar Meulebeke.  Meulebeke - Ingelmunster, daarna een stukje langs de vaart naar Roeselare om zo in Ooigem te belanden.

Het kaartje met het parcours zit achter deze link.

Goed koud was het !  Vanuit het Ooigem ging het naar Desselgem om zo naar St. Eloois Vijve door te steken.  Van daar ging het naar Zulte waar Pascal ons verliet om de kortste weg naar Kruishoutem te nemen (en ook daar zal de temperatuur wel voor iets tussen gezeten hebben).
Vanuit Zulte ging het nog via Olsene en Machelen naar Deinze en met een dikke 52 km op de teller was iedereen (ook de vrouwtjes, neem ik aan) dat we zéér mooi op tijd thuis waren.

De douche had een ontdooiend effect op lijf en leden, maar de rit had toch deugd gedaan.  We reden in het gezelschap van Andy, Pascal, Steven, Maarten, Chris en ikzelf.

Op zaterdag reden we bijna een soortgelijk ritje, alleen kwamen we daar doorheen Pittem en niet door Ingelmunster.  De samenstelling van ons pelotonnetje was enigszins anders, maar mijn gryèrekaas in de bovenkamer laat me nu niet toe om foutloos alle aanwezigen op te lijsten, maar dat komt nog wel.

Op hoop van beter weer tegen volgende keer !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.