zondag 4 maart 2012

Zon 4/3/2012 : andere kant van de Vlaamse Ardennen

klik voor grotere weergave
Droog maar wel mistig weer deze morgen met behoorlijk aangename positieve temperatuur en een beetje wind : geen excusen voor de echte merijenniezere - a bloc 'er om in zijn bed te blijven liggen en niet op zijn fiets te springen.

We waren dan ook talrijk tegen 8h30 afgezakt naar de brugstraat in machelen : 13 fietsers, namelijk dirk, eric, david, maarten, eddy, andy, john, fred, gunther, vincent en ook terug tom en zelfs ook zijn buur en nieuwkomer koen en finaal uw verslaggever en rittenbrouwer michael.

We vertrokken eens doorheen het centrum van Machelen. Ik maakte nog de opmerking : ik fiets nu al zoveel ritten mee en totnutoe deden we - ondanks de wekelijkse startplaats op grondgebied machelen - nog nooit de dorpskern van onze startplaats aan.
Vandaag dus wel, zeker voor herhaling vatbaar.



Zo de Gentse baan over en dan via rechte lijn de wat grotere maar wel goed berijdbare weg volgend richting de Marolle. Verder door in rechte lijn, tot we op de kasseitjes van Wannegem Lede kwamen, die dwarsten en dan op de fameuze strook van de Doorn terechtkwamen. Een lange kasseistrook die er niet bepaald biljarteffen bij ligt. Op die manier was mens en fiets wakker geschud.

We bereikten op die manier via de industriezone Oudenaarde en via de gekende weg langs de grote markt gingen we naar de voet van de Edelaere, die we vandaag niet beklommen : we deden wel de Achterberg, waarbij het venijn niet ligt in het steile begin, maar wel in de uitloper erachter.

Daarboven gekomen, sloegen we rechtsaf, om de Ladeuze af te dalen, die we vorige week nog omhoog reden.

Beneden linksaf om zo thv de voet van de Eikenberg rechtsaf te draaien : de Ellestraat, ongekend van naam maar o zo lastig rijden...

Daar boven dezelfde weg vervolgend, om dan wat verder een tweede dergelijke bult-zonder-naam tegen te komen : de Tenhoutestraat, met in het begin een steile bocht naar links van 15%.

Dat ook overleefd, bereikten we stilaan de grote weg Ninove-Ronse, die we dwarsten en zo afzakten naar de voet van La Houppe.
Eerder een lopende helling, met het staartstuk door het bos.

Hier boven, rechtsaf en wat verder kwamen we aan de helling les planchettes. Terug vrij lang, en bij momenten toch ook wel behoorlijk steil.
Maar terug verteerde iedereen deze heel behoorlijk en konden we onze weg verderzetten.

Hier afdalend kwamen we aldus in Brakel uit, waar we via een parallelweg van de Tenbossestraat afdaalden naar de voet van de Valkenberg.
Terug heel mooie helling in twee trappen. Iets doseren in het eerste gedeelte om sterk te kunnen eindigen is de boodschap.

Boven links, om op die manier de grote baan Brakel - Oudenaarde te bereiken, een baan die we binnen 2weken heel lang zullen volgen op weg naar de Muur van Geraardsbergen en de Bosberg.

Ter hoogte van Zegelsem rechtsaf, om op die manier de Leberg omhoog te rijden.
Dan terug de val naar beneden, om wat verder op te draaien in een straat die 'Smarre' heet : voor de toerist met kennis van de streek luidt dan de bel : Molenberg...

Ook deze stond dus nog op de lijst... en jawel hoor, terug geraakte iedereen zonder echte problemen boven.

Van hieruit dan gedaan met de hellingen. We reden langs vooral wat grotere, en door de wind die toch lichtjes in het voordeel zat ook snellere wegen richting Nederzwalm en Zingem naar Lozer.
Snelheden werden op die laatste stroken nooit meer onder de 30 toegelaten, eerder zelfs naar de 35. Iedereen volgde echter vlot.

Uiteindelijk arriveerde iedereen met een fikse rit maar met een voldaan gevoel terug op eigen grondgebied.

Volgende week rijden we richting Bellegem. Een vlakke aanloop en een vlakke terugtocht, met een groot halfuur pittige hellingskes in die streek ertussen gelast.

Be there!

Michael

11 opmerkingen:

  1. mooie rit, mooie hellingen, en goed gezelschap. Alleen die verdomde natte kasseien konden zelf mij als kasseivreter toch niet bekoren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. sluit me aan bij Maarten. Doe graag kasseien, maar deze waren er toch over op dit moment van het jaar. Voor de rest mooi ritje :-)

      Verwijderen
    2. Het is een slechte kasseistrook, maar ze zit als ik mij niet vergis dit jaar in de ronde van vlaanderen... vandaar dat ik ze erin stak.

      Nooit officieel zo gemeld op rittenkalender, maar als je de vlaamse ardennenritten die ik voor deze periode gepland had en heb samen zou tellen qua hellingen en kasseistroken, zou je ongeveer alle hellingen en kasseistroken van de rvv 2012 hebben.

      Wees gerust, het is geen strook die ik er vaak zal insteken, hooguit zo ne keer als voorbereiding op de ronde


      michael

      Verwijderen
    3. Idd. die kasseien... ik kende ze al en had er geen zin in maar voor de rest vond ik het een fantastisch mooie rit over wegen die ik nog nooit heb gedaan.... het is dankzij jullie dat ik die streek nu stilaan leer kennen en moet zeggen... ze kan zeker aan tippen aan de klassieke hellingen van de VL. ARD.

      Tot zondag. kijk al opnieuw uit naar een voor mij onbekend terrein maar het profiel ziet er lekker uit :) Fred.

      Verwijderen
    4. ochja ... can be. men zegt vaak dat ik een bouw :-) heb om een goede kasseivreter te zijn maar toch haat ik ze ook.

      en ik geef toe dat ik zondag ook vloekte voor deze verrassing maar ... ik had het kunnen weten. alleen had ik vooraf niet naar de rit gekeken.

      maarja ... we zijn in opbouw naar de RVV en dan horen die er ook ergens bij zeker ? ik heb geluk ... als het goed zit rij ik er maar twee keer over en dit keer zonder er nog voor te betalen ook lol

      k zou beter al eens kijken naar die rit de zondag van paris - roubaix he :-)

      Verwijderen
    5. awel ja, nu je het zegt : op de rit de dag van parijs roubaix zit de doorn er ook nog ne keer in...

      Verwijderen
  2. Inderdaad het was een mooie rit spijtig dat ik op het einde (zulte)gevallen ben,nog wat pijn maar vandaag al terug op m'n fiets gesprongen (rollen). Tot een van de volgende ritten

    BeantwoordenVerwijderen
  3. was inderdaad een plezant maar lastig ritje met voldoening erna.
    proficiat aan de mensen die alle weken route uitstippelen en hun nemen om alles op de site te plaatsen na de rit.
    mag ook eens gezegd worden.

    tot volgende week

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Schone rit!Mooie streek!Enkel de kasseien waren een "doorn" in het oog.:)Denk dat mijn banden veel te hard stonden.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik herinner mij vooral die hele nijdige klim in dien draai waar da geel huizeke stond, op grondgebied Maarkedal nog goed. Daar heb ik mijn rupsbanden moeten uithalen om mijn vleesberg naar boven te krijgen hoor ! Maar hoe raar het ook moge klinken ... ik doe dit graag zulle !

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.