maandag 23 mei 2011

Zat 21-5-2011 : de BushClassic...

... heel eerlijk gezegd had ik er nog nooit van gehoord, toen halverwege de week Franky me een sms-je stuurde of ik geen zin had met hem de BushClassic te gaan rijden.

De Bushclassic bij God.  Dat Bush beer een goddelijk brouwsel was waar je er vooral niet te veel moet van ophebben, dat wist ik.  Maar dat ze daar ook een Classic organiseerden, ... dat niet.  Nu, Franky was in zijn wetenschap geholpen door de Grinta !  Geconfronteerd met mijn onmogelijkheid om op zondag te fietsen, klonk die sms-je als muziek in de oren (voor zover dat tot een mogelijkheden van een tekstberichtje behoort, natuurlijk)

Wat zou het geven ?  De site was alleszins al niet mis, moet ik zeggen. http://www.bushclassic.be is een deftige site van een evenement dat start vanuit Pipaix.  Zelfs van dat plaatsje had ik nog niet gehoord.  In de Bushclassic kan je kiezen voor wandelen, mtb-en en racetoertochten.  In de pure toertocht kon je kiezen uit zéér goed uitgepijlde tochten van 25, 50, 75, 100, 125, 150 en 175 km.  Wij kozen ervoor om de 125 km -versie te doen.

 Klik op het kaartje voor een grotere weergave met meer mogelijkheden
Onze tweede gezel, Wouter, die vond dat duidelijk niet genoeg, en reed 's morgens van zijn woonplaats, Ronse, naar de start terwijl Franky en ik dat met de camionette van Verhoye deden.  Zijn timing was zeer goed.

Bij aankomst werden we geloodst naar een parking, waar we toch wakker moesten zijn.  Het was immers een weide die duidelijk recent nog in gebruik was van viervoeters ;)  Naar de tent die vlak voor de Bushbrouwerij was opgeslagen om er de inschrijvingsplicht te vervullen.  Nog voor we de tent binnen stapten, kregen we al een cadeautje in de handen gestopt.  Eens binnen waren we snel ingeschreven en kregen we (indien we dat wensten) gratis koffie en een croissant.

Voor € 3,00 waren we ingeschreven voor een -echt waar- uitstekend uitgepijlde tocht van 125 km doorheen landschappen waar we nog niet al te dikwijls doorheen kwamen, of het zou moeten zijn bij een uitloper van de Safety Jogger Classic.  Nog voor die € 3,00 hadden we recht op 3 bevoorradingen die best wel in orde waren hoor: verschillende soorten vers fruit en heel veel verschillende soorten koeken plus sportdrank en water waren op alle drie de bevoorradingen voldoende vlot verkrijgbaar.  Bij de derde kregen we daar dan nog aan aquariusje bovenop.

Over het parcours : zoals ik al zei, uitstekend uitgepijld.  Lang voor de bocht, kort voor de bocht, in de bocht, tot zelfs na de bocht (om je te bevestigen dat je goed zit) waren pijlen op de grond aangebracht.  Echt top.  Nog maar weinig gezien dit.  Kasseien ?  Amper gezien.  De hellingen ?  grotendeels onbekende langlopende hellingen die niet al te steil zijn, een paar uitzonderingen niet te na gesproken.  Maar telkens anders dan anders.  Zo heb ik de kluisberg opgereden via een kant dat ik het bij mijn weten nog niet eerder gedaan had.





Een ander voorbeeldje van een aardige klim die redelijk pijn deed is in Moen de Comminnestraat.  Gelijk hoe, o zo'n mooie landschappen in zo goed als autovrije omgeving.  Echt, ontspannend !  Via Zwevegem, Sint-Denijs, Espierre, Dottignies, Saint-Leger doken we in Leers Frankrijk binnen.  Op zoek naar Roubaix en zijn wielerbaan.  Op de wielerbaan, waar ik nog nooit geweest was, reden we een rondje.  Puur voor de leute !  Daar was de tweede bevoorrading, opnieuw met alles erop en eraan.

Nadien, terug naar Belgie hé.  Al snel zagen we Tournai opduiken en toen ik het bordje van de Col du Jubaru passeerde, had ik direct de verklaring waarom het daar op dat ogenblik niet goed ging ;)
In Kain hadden we die 3de bevoorrading en daar ontmoetten we een groep in uitrusting, gesponsord door Musseeuwbikes.  ... en ... tiens ... zou het ? ... ja ... tuurlijk ... het was hem ... dé Johan himself.  Dankzij Wouter heb ik nu een foto met Johan Musseeuw.  Vriendelijke man trouwens, in voor een graptje hé.  Stuksje banaan hé, Johan ;)

De rest van het parcours afgewerkt, kwamen we weer in Pipaix aan de Bush-brouwerij.  Normaal kan je daar dan nog de brouwerij bezoeken, maar wij hebben gewoon een paar Cuvée des Trolles gedronken (want we dachten dat een paar Bush-kes wellicht er iets over ging zijn).  Meteen ook het orgelpunt van een schitterende dag met een schitterende organisatie in uitermate goed weer.

De 3 fietsen in de camionette, een tussenstop in Ronse en ... achteraf het gelukzalige besef van weer iets moois te hebben meegemaakt.

Schrijf maar op voor volgend jaar, zou ik durven zeggen.

1 opmerking:

  1. Da ziet er een heel leuk ritje uit :)
    Geen idee of ik da zou overleven, serieus niveauverschil toch op bepaalde punten?

    Tot binnenkort!

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.