maandag 21 juli 2008

In het wiel naar de zee en terug..

Enkele weken geleden waren we tijdens een aperitiefje bij Eddy op het idee gekomen om hem een bezoekje te gaan brengen in Nieuwpoort.  Deze week bleek echter dat Eddy zich niet kon vrijmaken, maar toch zijn we aangezet.  Ikzelf keek in feite al van die dag uit naar deze rit.  De voorbije week wat over en weer getelefoneerd  en zo stonden we met 4 rijders en 2 begeleiders om 8u klaar den de brug in Zulte.

 

De weersvoorspellers gaven "kans op buien in het westen met opklaringen aan de kust".  Dus wij, Andy, Jeroen, Dirk en mezelf vol goeie moed vertrokken richting Tielt.  Dat we veel wind tegen gingen hebben wisten we al na een 100m.  Naar schatting nog een 70tal km tegenwind….ikzelf zag het niet meer echt zitten.  Gelukkig mocht ik van mijn fietscollega's veel in het wiel blijven want dat was wel het woord voor mij.  Dirk en Andy losten elkaar voordurend af een kop van ons peloton.  Jeroen stak ook soms zijn hoofd in wind, maar het meeste werk kwam toch van Andy en Dirk.  Waarvoor mijn dank. 

 

Nadat we in Tielt de Poelberg over waren ging via binnenbaantjes naar Pittem, zo verder richting Ardooie en Koolskamp.  In Pittem kregen we ook een korte maar helse regenbui over ons.  Gelukkig was deze van korte duur en was het ook maar de enigste op onze trip.  Het tempo lag steeds tussen de 32-33 tegen de wind in.  Op sommige momenten zat ik me af te vragen wat er in hun bidons moet zitten.  Na Lichtervelde ging het naar Kortemark.  We bleven maar "vliegen".  Handzame, Werken, Esen, alles vloog voorbij, Diksmuide naderde.   Hierna reden we naar Kaaskerke, Pervijze, Booitshoeke, Ramskapelle, Wulpen naar Oostduinkerke.  Hier werd beslist om toch naar Nieuwpoort te rijden. 

 

In het binnenrijden van Nieuwpoort zagen we al dat het druk was, dat een parkeerplaats vinden voor onze volgwagen, waarvoor onze dank aan Dirk en Carine, moeilijk ging worden.  Uiteindelijk toch een plekje gevonden waar we dan maar aan onze picknick begonnen.  De kilometerteller gaf hier 71km aan, gemiddelde van 31. 

 

Bij starten van de terugweg wou ik toch nog de zee eens zien.  Wat ben je ermee als je naar zee rijdt en de zee niet ziet???  Dus wij op zoek naar een plaats waar de volgwagen ons kan volgens op de zeedijk.  Nadat we dit gevonden hadden en we de zee konden aanschouwen hebben we onze terugtocht verder gezet.

 

Via zo goed als zelfde weg  keerden we terug.  Deze maal wel niet tegen de wind in maar de wind in de rug…iets wat het gemakkelijker maakte.  Alhoewel, wind in de rug wil ook zeggen, hogere snelheid.  In het begin lag deze dan ook niet lager dan 40km, tot soms 45km.  Aangezien ik nog de enigste was met een kilometerteller moest ik soms vertellen hoeveel we reden.  Constant, 38, 5 minuten later 42, nog wat later 39.  We bleven dus aan hoog tempo verder rijden.  Even voorbij Werken kwam Dirk op kop en zou deze positie niet meer afgeven tot in Zulte.  Het ging zelf zo rap dat de ander hem enkele kilometers met 10m voorsprong lieten rijden…zou hij plooien, neen dus, integendeel…als we er niet naartoe waren gereden kwam Dirk alleen aan in Zulte.  Met nog een omweg langs Pittemberg en de poelberg kwamen we rond de klok van 13u terug aan.  

 

Bedankt voor deze mooie trip jongens, ik heb veel in het wiel gezeten maar het enorm genoten…na de regenbui:-)  Carine en Dirk, bedankt in naam van ons vieren voor ons te "achtervolgen". Totaal hadden we 138km op de teller staan.  Doen we volgende keer nog een lus richting de Kemmelberg bij?  

 

David

2 opmerkingen:

  1. Het was een schitterende rit zondag! Heb me enorm geamuseerd!
    In totaal hadden Andy en ik dus 148km, en ik moet toegeven dat de benen nog redelijk waren.
    Misschien kunnen we volgende keer de Kemmel erbij nemen hé! :-)
    Bedankt gasten voor de rit! Zeker voor herhaling vatbaar!
    grtz

    BeantwoordenVerwijderen
  2. t Was een fijn ritje zondag,met alles erop en eraan !Volgende keer de Kemmel en Eddy erbij!!Bedankt en tot de volgende rit ! Gr Dirk

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.