zondag 13 juli 2008

Een stukje van de Van Petegem Classic..

Vandaag maar een lage opkomst, buiten Andy en mezelf was niemand komen opdagen.  Eddy op verlof aan de zee, Jeroen een weekend aan zee konden niet komen.  Gisteren had ik al naar Andy sms gestuurd met een mogelijk parkoers voor vandaag, Andy ging akkoord dus vertrokken we voor de korte Van Petegem Classic.  Beklimmingen van de Molenberg, Berendries enz. lagen op ons te wachten.

 

Van het gekende startpunt reden we richting Machelen centrum om zo verder te rijden richting de Marolle.  Hier kwamen we een groep toeristen van Deinze tegen die ook richting oudenaarde reden, maar dit tempo lag wat te laag voor ons.  Andy was duidelijk in vorm, zodanig plaatste ik me direct in het wiel.  Van de Marolle ging het richting Lozer om zo richting Huise te rijden en de eerste hellingen aan te snijden.  Ik reed deze op eigen tempo naar boven, Andy reed hier rapper naar boven.  In de afdaling richting N60 moesten we nog een omtoer maken voor een…….vinkenzetting.  We waren het eens dat vinkenzetten een belangrijke sport was in Vlaanderen, het was namelijk al de tweede die we tegen kwamen op minder van 5km van elkaar!!!

 

Na wat draaien en keren in en rond Zingem kwamen we aan de brug die ons over de schelde loodst en ons aan de voet van de Vlaamse Ardennen brengt.  Onze eerst beklimming de Molenberg gingen we op het gemak doen, alhoewel, de Molenberg op het gemak??? Aan een strak tempo reden we hem naar boven, ik al eerste, Andy in mijn wiel.  Eens bovengekomen een andere toerist ter plaatste gelaten en met Andy doorgetrokken om de kracht nog wat te trainen. 

 

Na de Molenberg reden we samen richting de Berendries.  Andy zei me vooraf dat deze helling hem niet lag.  Ik begon dus op kop.  Afzien en afzien, dat is de Berendries, vooral als je na het steile stuk rapper gaat gaan rijden.  Andy die de Berendries niet graag doet, niets van gezien!  Bovengekomen de lange afdaling richting Brakel en via een binnenbaantje kwamen we aan de Top bronnen uit.  Normaal hier een bevoorrading, vandaag was er niemand te zien.  Wij dus maar doorgereden op weg richting de zijkant van de Valkenberg.  Deze zijn we gezamenlijk naar boven gereden.

 

De volgende helling was de Frunte.  Via voor mij bekende straatjes, maar onbekende straatnamen kwamen we aan de voet.  Ik heb hier zo'n haatliefde verhouding met deze helling, ik rij er ofwel goed op, ofwel slecht.  Vandaag had ik al bij al een goede beklimming.  Andy was al lang gaan vliegen, maar boven trok ik op het valsplat door naar 32km wat met toch wel een goed gevoel gaf.  Bovengekomen beslisten we van Eikenberg ook nog te beklimmen. 

 

In het naar de Eikenberg rijden nog dezelfde bende tegengekomen die we zo'n 2 uur geleden tegengekomen zijn Machelen.  Die bende reed nog richting Schorrise, wij keerden al terug. De Eikenberg reden we elk op eigen tempo, tot we boven een "zondagsrijder" tegenkwamen en Andy bijna van de baan reed en dus in de steentjes terecht kwam.  Gelukkig geen valpartij of platteband.  Ze zouden op dergelijke hellingen beter eenrichtingsverkeer maken.  Na de afdaling van de Edelare naar het centrum van Oudenaarde gereden, waar de terrasjes ons riepen.  Onder het zonnetje dan ook een terrasje opgezocht. 

 

Onze terugweg liep over het gekende parkoer van Oudenaarde naar Kruishoutem.  Deze keer was het mijn toer om van de weg gereden te worden, deze maal niet door een auto, maar door een andere toerist die het blijkbaar niet kon verdragen dat we hem voorbij reden.  Dan maar keer een tandje bijgestoken en de vogel was gaan vliegen.  In Kruishoutem ging we elk onze weg. 

 

Met ons tweetjes hebben we een mooi ritje gedaan.  Een totaal van 88km had ik toen ik thuiskwam.  Deze rit nog keer met een bendeke lijkt me ideaal.

 

Woensdag rij ik niet, maar normaal rijden Andy en Jeroen wel.  Als je wil meerijden laat dan via een reactie iets weten, zodat Andy en Jeroen van iets weten!!

 

Volgende week zondag wordt er normaal gezien een bezoekje gebracht aan Eddy in Nieuwpoort.  In de loop van week zal je hierover meer kunnen lezen.

 

David

 

 

1 opmerking:

  1. Jawadde! Schone rit gedaan gisteren! Als ik volgende keer mee ben, zou ik met alle plezier deze rit ook eens willen rijden! Lijkt me de moeite waard!

    Weet mij nog eens jullie gemiddelde te zeggen, dan kan ik het ook bij "oevelerijenme" aanvullen!

    Misschien tot woensdag gasten!

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.