dinsdag 21 januari 2014

Zon 19-01-2014: Kluisberg

Na enkele weken behoorlijk biljartvlak te zijn gebleven in onze ritten, stond vandaag een eerste glooiender tocht op de fietsgps.

We waren met zijn tienen, toch een mooie groep om mee op pad te gaan.  Tekenden present : Dirk, Erik, Tom VL, Tom L, Gunther, Jonas, Vincent, Wim, Philip en Eddy.

We vertrokken naar Machelen centrum om eens zo naar Kruishoutem te rijden.  Eens geen col du point de vue ;-)  Nee, het ging langs de Marolle in Kruishoutem en langs Lozer naar Wannegem.

We keken al van in Machelen naar de lucht en zagen dat die grijs was, maar in de verte zag het er klaarder uit.


Maar maar maar, we hebben toch een ferme regenbui op onze rug gekregen.  De timing van de lekke band was perfect.  De meesten profiteerden om hun regenjasje aan te trekken.  Gelukkig bleek dit achteraf onnodig te zijn geweest.

We draaiden daar in de buurt van Wannegem en Ooike in kleinere wegen waar we zo goed als nog nooit kwamen.  Sterk van onze parcoursbouwer, zou ik durven zeggen.  Even daarna kwamen we in Oudenaarde en via de fietstunnel onder de N60 zochten we de oude spoorwegbedding op die ons naar Ruien zou voeren.

Voor ons op de oude spoorbedding een grote groep fietsers van diverse pluimage.  Ze remden wel deftig aan de kruispuntjes, wat dan maakte dat iedereen weer deftig moest optrekken.  Wij zaten achteraan, maar na een kruispuntje of twee wisten we dat we ze beter een beetje lieten rijden.

Uiteindelijk bereikten we Ruien en konden we de Kluisberg beklimmen langs de kant van het zwembad.  En daar waren we niet alleen : er was er een MTB-tocht bezig.  Veel auto's met fietsrekken op de trekhaak dus.
Ik had de indruk dat iedereen vlot omhoog reed, ik zelfs ook vond ik, maar dat betekent nog niet dat ze niet op mij moeten wachten hé. Vooral dan als ik me nog lichtjes in het parcours vergis en nog een stukje op de klim van de Kluis met terugkeren. Zot hé ?

Enfin, wij weer verder.  De Kluisberg afdalen en zo verder zoeken naar Tiegemberg.  Ook hier deed iedereen hem weer op zijn tempo.

Na de Kluis en de Tiegem ging het naar huis, en we als toetje kregen we nog een lekke band.  Uiteindelijk kwamen de geoefenden aan het werk en zij realiseerden een recordtijd op het vlak van het bandenwissel.


Het was leuk, vond ik.  Volgende week zondag zijn we weer vertrokken hé. Dan naar de Gitsberg.
Zorg dat je erbij bent

3 opmerkingen:

  1. Leuk verslag , alsook de rit zelf : gisterennamiddag zelf gereden, maar terug op de tacx , met google earth en streetview erbij. Inderdaad , de aanloop naar Oudenaarde over Lozer / Wannegem is er ééntje die ik vanop mijn rollen wel ok vond. Graag reactie van de fietsers die in real life reden, maar die lijkt mij minder intensief als via de col de point de vue ? De eerste 15 à 20km wat rustiger wegen zou voor iedereen op zondagmorgen wel goed moeten zijn denk ik.

    De spoorwegbedding is misschien wel wat saai, maar in deze vroege fase van het jaar gaf ik er de voorkeur aan om daar toch wat 'rust' in te bouwen. Het is ook prima asfalt en je vermijdt glooingen in het parcours.

    De kluisberg was ook op mijn rollen ferm lastig, maar ik vind het de leukste kant om op te rijden via het zwembad.

    Direct er terug af en net voorbij Jowan linksaf, een weg die velen zullen herkennen als vanuit de E3 prijs voor toeristen denk ik. Dan via de roestrode brug naar de grote baan. Was die doenbaar om op te rijden ? Was maar een stukje, maar toch... grote wegen probeer ik altijd zoveel als mogelijk te vermijden, tenzij ze doenbaar zijn met de fiets.

    En dan uiteindelijk linksaf om naar Tiegem toe te rijden. Het stuk net voor Tiegem dorp was op de rollen ook nog een ferme klim. Dan de val naar de paddenstoel en omhoog naar het Vossenhol.

    De terugrit over Anzegem en de Kleine Leiestraat was klassiek.

    Ik reed de volledige rit op mijn tacx , 67km , 2h15'. Echt een super aankoop geweest. Ik ben gewoon benieuwd wat mijn benen zullen zeggen de dag dat ik de eerste keer ECHT buiten rijd...

    Tot binnenkort, dan kan ik terug verslagskes schrijven....
    Michael

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fiets je dan ook buiten onder de tuinslang? Kwestie van regen en wind te simuleren. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. nee hoor , binnen in de garage , waar het een aangename 12 à 14 graden is , zonder wind. momenteel nog geen motivatie genoeg om in het huidige weer buiten te gaan fietsen...

      Verwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.