zondag 12 januari 2014

Zon 12-5-2014: naar Torhout op de dag van het BK Veldrijden

Na eerder zacht weer voor de tijd van het jaar de voorbije week en na de nieuwjaarsreceptie vorige vrijdag (met lancering van de nieuwe site en intranet), was het opnieuw fietstijd deze morgen.

En na dat eerder zachte weer van de voorbije week, had het deftig goed koud geweest in de nacht van zaterdag op zondag.  De buiten geparkeerde auto's stonden met een witte laag op zowel koetswerk als ruiten.  Niet alleen dat, de wegen gaven ook een speciaal geluidje als je erover reed.  Ja hoor, het had goed gevroren en de wegen waren zeker aan het begin van de rit op sommige plaatsen best wel slipperig.


Ik reed op het gemak naar onze afspraakplaats in Machelen en kreeg al heel snel het fijne gezelschap van Dirk.  In Zulte hing er nog nevel, maar naarmate we Machelen naderden kwam de zon er beter en beter door.  Duidelijk was en bleef wel dat de wegen er slippery zouden bij blijven liggen.

Kwamen opdagen : Eric, Vincent, Tom VL, Tom L, Gunther, Jonas, Dirk en ikzelf maakten ons klaar om de rit aan te vangen.  Met nog een ommetje langs sponsor Opel Dhont vertrokken we.  Mijn woorden bij de start waren dat we zeker bij de bochten voorzichtig zouden moeten zijn.  We hebben wel een verzekering maar ik heb liever dat ze niet moet tussenkomen, voegde ik er nog aan toe.

Wijle weg.  En effectief, de bochten lagen er vaak glad bij. Wit glinsterend. Maar de zon werd steeds sterker.  De sfeer was uitstekend in de groep. Leuke babbels afgewisseld met een leuk tempo brachten ons naadloos via Dentergem en de Poelberg naar Tielt.

In Tielt kende aan een kruispuntje dat nog volledig in de schaduw was gebleven de groep een kleine slipper.  Eric kon zich op het laatste nippertje herstellen, Tom echter zag het asfalt van iets dichterbij.   Geen erg : Tom was snel weer recht en geen schade aan de fietsen.  We konden snel weer verder maar de verwittiging hadden we op zak.

Verderop namen we de bochten nog iets behoedzamer maar de zon bleef mooi haar werk doen.  Het was eigenlijk perfect fietsweer.  Een helderblauwe hemel met veel zon en weinig wind.  Net als mijn clubgenoten was ik écht héél blij dat ik in de buitenlucht op mijn fietsje zat.

Via Pittem en Zwevezele kwamen we in Torhout en passeerden de woning van Klaas Vantornout.  Aan het uiterste punt van de rit was het draaien geblazen en we kregen de zon in ons aangezicht ipv op de rug.

Eric zat met een leeglopende band.  Die hebben we twee keer opgeblazen en we konden zonder bandenwissels door.  Via Lichtervelde en Ardooie kwamen we weer in Tielt.  Vervolgens Meulebeke en Wakken en zo naar Oeselgem en Zulte en weer naar huis.

Een mooie rit in heel mooi weer.

Dank voor het fijne gezelschap en tot volgende week.


2 opmerkingen:

  1. Prima rit zo te lezen dus ! ik was er niet bij door verschillende redenen : eerst en vooral heb ik nog heel weinig fietskilometers (wel loopkilometers) in de benen , dus ik wilde niemand ophouden moest ik een ferme klop krijgen op het laatste , daarnaast was er het zoals hierboven beschreven gevaarlijk gladde weer voor het eerst deze winter ... vandaar : dezelfde rit (op laatste 10km na) gereden op mijn tacx via streetview en google earth, dus ook 62km in de benen gisterenmorgen op de rollen !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja maar da telt nie mee veur oeveLeRijenMe e' Michael ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.