dinsdag 9 april 2013

Zon 7 april 2013 : met Parijs Roubaix reden we ... op kasseien !

Met 6 man waren we deze morgen present om de kasseien te gaan trotseren : eric (met 190km in de benen van de dag ervoor, waarvoor nogmaals petje af om er toch bij te zijn vandaag!), david (ook al met een pak km in de benen van de gouverneur zijn rit en nog wat snot in de luchtwegen, maar toch present), andy, nic (ondertussen ook lid geworden!), wim (die hiermee ook al aan 3 deelnames komt dit jaar, misschien ook stilaan overwegen om nic te volgen als nieuw officieel lid?) en jullie rittenmaker en verslaggever michael.


Vooreerst, wat feiten over de rit van vandaag, opgezocht door david :
  • Aantal kasseistroken : 10 
  • Langste kasseistrook : 2km 
  • Kortste kasseistrook : 200m
  • Er waren 3 stroken langer dan 1km, 7 stuks minder dan 1km
  • Totaal : 7.6km kassei (van de 83km)
De kasseistroken zelf waren ‘doenlijk’, geen toestanden zoals de Doorn. Laat u volgend jaar dus zeker niet afschrikken door deze kopkes om mee te komen rijden ! het werd door de 6 deelnemers toch goed gesmaakt, temeer ook omdat we eens met deze rit overal kwamen : alle windstreken reden we uit, terwijl we nooit echt heel ver van ‘huis’ waren.

Soit, voor diegenen die niet meekwamen, een mini verslagske.

We vertrokken via de gekende uitvalsweg richting Olsene via de 1. Machelenstraat , natuurlijk een opwarmertje en voor diegenen die willen zelfs te doen op het asfaltboordje langs de zijkant. Meteen werd duidelijk dat david er zin in had ; op zowat alle kasseistroken zou hij vandaag de kop nemen, wat groter schakelen en er goed de pees op leggen. Maar geen nood, zijn 5 volgelingen deden wat de naam zelf zegt : hem volgen, schoon in het wiel.

In olsene dan de houtstraat volgen om zo efkes op de karreweg uit te komen, de brug over en zo tot aan de weg kruishoutem-waregem. Daar rechtsaf, afdalend om zo stilaan de tweede kasseistrook te voelen aankomen. Inderdaad, wat verder draaiden we rechtsweg de 2. Herlegemstraat binnen. Toch ook wel een leuk strookje, waar je goed tempo kan op maken (zeker als je in het wiel zit gaat dat vrij vlot).

Gewoon de baan terug oversteken om zo op de Nokerseweg uit te komen. Die volgen tot in de bocht waar de betonweg oploopt richting Nokere, om daar rechtsweg te draaien, de vijverdamstraat binnen. Altijd leuk om daar te passeren, gezien het mooie zicht op het kasteel van Nokere op de linkerkant, vandaag wat in de mist gehuld. Dan wat verder linksaf, om zo parallel met de betonweg uit te komen aan de voet van 3. Nokere Berg. Deze werd rustig genomen, temeer omdat je van hieruit niet de lancering hebt van de afdaling van ervoor.

Boven rechtsweg, naar de weg Kruishoutem-Wortegem, die we een stukske volgden, tot aan de Meirhaeghestraat, daar gingen we linksaf. Deze gaat geleidelijk over in de Ooikestraat, die op een bepaald moment deftig oploopt. Op die manier begonnen we met vrij hoge hartslag aan de 4. Wildendriesstraat, een eerder kort strookje, maar wel een drietal zanderige bochtjes en ook vrij goed lopende kasseitjes, dus tegelijk kan je snelheid maken maar anderzijds moet je technisch zijn in de bochten om deze snelheid te kunnen handhaven. Onze ex-crosser Nic amuseerde zich allicht hierop.

Zo rechtsaf en om richting Wannegem-Lede te rijden (na het dwarsen van de baan Kruishoutem-Oudenaarde), waar we natuurlijk de 4. Huisepontweg deden. Eric en Wim kennen nochtans de weg hier vrij goed, maar reden toch verkeerd en kwamen zo wat achter op deze strook, waarop David terug zijn register opentrok, maar volgelingen andy, nic en michael volgden hem terug op centimers afstand.

In Huise rechtsaf om via Mullem op de grote N60 uit te komen, daar linksaf en deze efkes volgend, langs een prachtig nieuw aangelegd stukje fietspad, dat overgaat in een nieuwe tunnel onder de N60, prachtig stukje staatsgeld dat voor de verandering eens nuttig werd ingezet.

Zo kwamen we automatisch op de 5. Lange Aststraat, maar deze werd op het fietspad genomen, dus niet op de kasseien, foei van ons!
Zo kwamen we terug in Huise, waar we nu rechtsaf gingen, richting de grote weg naar Lozer toe. Daar deden we de 6. Lozerstraat, een klassieker onder de merijenniezere – rijders. Ikzelf kon het niet laten om eenmaal voorbij de kasseistrook, toch eens door te trekken. Gelukkig dat zot doen geen zeer doet, alleen soms wat in de benen…

Met wat rechtsaf te draaien kwam we zo op de Nazarethsesteenweg, dan de steenweg op Deinze over en zo verder richting Nazareth, waar we de 7. Kasteelstraat deden, altijd toch een net iets langer strookje dan je denkt bij het indraaien en vooral naar het einde toe wat verslechtend van kasseien.

Aan het rondpunt rechtsweg, de steenweg richting Astene op. Ondertussen moest iedereen wel eens wat kopwerk beginnen doen, want uiteindelijk zou het ritje toch behoorlijk zwaar blijken te zijn (alé ik spreek in eigen naam hoor…) ; toch een dikke 80km, maar om de zoveel kilometer eens goed kracht geven op de kasseien en ertussen een beperkte maar toch wat vervelende wind die blies uit alle richtingen maakten het toch een energiezuiper onze gpx van vandaag…

In Astene de Gentse baan oversteken om wat verder de oude leie over te steken en zo efkes mild onverhard langs dat water te rijden, om richting kasteel van Ooidonk te kunnen rijden, waar we aldus 8. Ooidonkdreef tegenkwamen, ook altijd uitdagend en wel leuk met de toegangspoort waar je door moet rijden. Zo kwamen we in Bachte uit, om aldus de grote weg te nemen richting Nevele.

Vanuit Nevele werd dan een laatste lus aangesneden, richting grondgebied Hansbeke, waar de voor iedereen denk ik nieuwe strook lag, namelijk de 9. Rostraat, 1200meter lang.

Na deze kasseistrook keerden we definitief terug richting startplaats, via de Boerestraat (die er nogal ferm bultig bij lag en op het einde ervan zelfs overging in … een nieuw aangelegd stukje kasseien! ). Op het einde hiervan linksaf, om zo een ‘kasseibrugje’ over de E40 te gebruiken en zo via de Bosstraat verder te rijden. Nog wat verder linksaf, om een heel lang recht stuk weg aan te snijden, waar ook de wind precies terug wat in het nadeel zat : de klijtestraat, die overging (na het oversteken van de vinktsebaan) in Schave.

Aldus bereikten we Deinze, waar we nog de 10. Brugsepoort hadden, maar die eigenlijk de naam kasseistrook niet waarig is.

Via de Leie reden we zo op het gemak terug naar Machelen, iedereen voldaan en klaar om te kijken naar wat de profs konden tonen op kasseien…

Volgende week rijden we een stuk in Noord Frankrijk, richting Linselles. Tot dan !





Michael


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.