maandag 4 maart 2013

Zon 3 maart 2013 : naar pays des collines

Na een weekje van weerverlet waarbij we terug niet konden fietsen op zondagmorgen, stonden we deze morgen trouw op post met 10 personen voor de rit naar pays des collines : eddy, vincent, david, eric, tom VL, fred, nic, gunther, nieuwkomer wim naar ik mij laat vertellen van naam (reed vorig jaar ook al 3tal keer mee, in de periode van juni, en is nu volop aan het trainen voor de ronde van vlaanderen volledig te rijden) en ikzelf michael.

De start verliep via de geijkte startweg richting Kruishoutem. Daarna via de grote maar langs het nieuwe fietspad goed berijdbare weg richting Oudenaarde.
Daar aangekomen konden we aan het echte klimwerk beginnen.

Eerst op het programma stond de Edelaere berg, waarbij we efkes na de bocht naar rechts een zijweg rechtsaf namen, om op die manier zowat tweederde in de beklimming van de Achterberg uit te komen. Eens een alternatieve manier om de Edelaere tot op de top te bereiken. We stelden vast dat de nieuwe leden het niet slecht doen, want in een groepke van een 4tal man namen ze wat afscheiding bergop.

Op die manier namen we de Ladeuze als afdaling om beneden linksaf te draaien. Ter hoogte van de Eikenberg draaiden we rechtsweg, gekend onder de toeristen als de Ellestraat : geen klinkende naam maar toch een verraderlijk stukje klimwerk.

Terug zocht en vond ieder zijn eigen ‘steek’ en werd er boven prachtig gehergroepeerd. Naast de conditie bij velen zit bij allen de groepsgeest duidelijk snor!! Waarvoor dank!!!

Als je bovenop de Ellestraat kort linksaf gaat en die weg blijft volgen, rij je langs een ander niet te onderschatten klimmeke, met een bocht in het begin van tegen de 20%.

Op de top bereik je het Wolfgat, zo staat het op de kaart.

Grote baan dwarsen en zo verder onvermijdelijk het pays des collines in….

We namen de Mont d’Ellezelles als afdaling om zo uiteindelijk uit te komen op de klim van Bruyère.

Terug wat afdalend dan richting Flobecq, om daar gekomen linksaf te draaien en wat verder de klim van les Plachettes voor de wielen geschoven te krijgen.

Via Hurdumont kwamen we zo vrij snel richting La Houppe.

Daarboven de grote baan terug dwarsen richting Schorisse, met kort erna nog de Boigneberg.
Zo bereikten we stilaan de grote N8, waar we efkes naar links gingen om dan zo rechtsaf richting Volkegem te rijden.

Van hieruit waren we stilaan aan de terugweg begonnen en begon het profiel wat vlakker te verlopen, via Ename en NederEname richting Heurne en zo verder tot Zingem om zo heel gekende wegen in te slaan richting Lozer en terug naar Machelen.

Een fiks ritje, waarbij iedereen toch goed stand hield! Heel leuk en zeker voor herhaling vatbaar.

Volgende week neemt Merijenniezere – a bloc VZW als groep deel aan de Verada Follens classic.
Afspraak ter plaatse aan de start in Zwevegem , om 8uur (misschien best enkele minuutjes te vroeg proberen zijn, zodat we rond 8uur echt kunnen vertrekken).

Michael

1. Hoi Michael, je zegt om 8u starten en op de kalender staat er 8.30u starten?? Voor mij geen probleem maar welk uur is het nu juist, kwestie van op tijd te zijn. Greeetz tom