zondag 20 mei 2012

Zon 20/05 : Vélomédiane MRNZ - A bloc

Het was vroeg, maar iedereen was stipt aanwezig : om iets voor 6uur deze morgen hadden we afgesproken op de carpoolparking van Olsene/Kruishoutem om te vertrekken richting La Roche om daar onze eigen versie van de velomediane te gaan rijden.

Ter plaatse 7 fietsers : dirk, david, gunther, eddy, andy, frik en michael.
Jeroen reed ook mee maar vertrok rechtstreeks vanuit Tielt.


En daarnaast dan nog 3 rijders die vanuit Turnhout en Leuven zouden afkomen : Kevin, Wim en Wouter.
In totaal dus een pelotonneke van 11 man.

Maarten zou ook zijn meegekomen, maar zijn darmen beslisten daar anders over.

Tegen iets na 8uur stonden wij dankzij een vlotte autorit al in La Roche, op de parking voor camping benelux en restaurant le grillon.

Met dank aan de autorijders van dienst Eddy en Dirk. Die laatste met zijn super uitgeruste camionette mercedes sprinter : 6 fietsen prima vastgemaakt erin en nog heel wat bergingsruimte.

Wat later kwamen ook de andere toe en aldus konden we rond 8h40 de rit aanvatten.
Richting Hives met de gelijknamige col werd de teneur al direct gezet : zwaar en lastig.
Hierna volgden nog talloze hellingen, waar iedereen mooi zijn tempo reed. Boven werd efkes gehergroepeerd en we waren terug op pad.

Net voor het einde van de eerste lus, ik denk thv Maboge moesten we plots linksaf, een klein straatje..... Dit was de fameuze Mur de Velomediane.

Tegen de 20percent. Lastig!

Iedereen onder de indruk van de helling alsook van het uitzicht boven.
Het uitzicht trouwens onder een stralende en echt warmte gevende zon : vandaag iedereen in korte broek en korte mouwen. Echt prachtig weer!!! (Enkel laatste driekwartier nog wat regen gehad).

Dan zakken richting la roche en we konden beginnen aan de col de haussires, met vooraf beklimming naar het parc a gibier. Een echt zware beklimming, die in de stroken tussen de bomen deed denken aan de Ventoux.

Hierna een kort stukje afdaling, om de N89 op te draaien naar rechts : dus direct een groot stuk van de baraque fraiture.

Velen zagen hun peren, maar beten toch door. Terecht, want er volgde toch een 25tal kilometer rustiger kilometers met ook dikwijls dalende stroken in.

Het was in die strook dat we thv een camping stopten en daar op het terras wat drankvoorraad insloegen. Sommigen aten ook een croqueske.

We hervatten onze weg voor de laatste 40tal kilometer, waarin toch ook nog enkele venijnige stroken zaten.
Met de regen erbij werd het echt een heroisch einde. We bereikten terug de N89, die we nu in dalende lijn mochten doen. Laatste 10Km aldus dalend richting eindbestemming : camping benelux voor een deugdoende douche. Die liepen met de jeton van 1euro zelfs zo lang dat we met 1 jeton 2 personen konden laten douchen.

Hierna herbronden we de innerlijke mens in restaurant le grillon, de buur van de camping met een la chouffeke en een croqueske. We babbelden nog gezellig na.

Voor herhaling vatbaar.

Volgend weekend pinksteren. Op zondag enkel wat 'losrijden' langs de Leie : we vertrekken tegen wind en rijden 30-35km en keren terug langs de Leie.

Want : op pinkstermaandag (vertrek 8uur he!!!!) een uitdagende rit in pays des collines.

Tot dan hopelijk.



Michael

10 opmerkingen:

  1. Prachtige rit en zeer leuk gezelschap. Dit is voor herhaling vatbaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tsju toch, duidelijk iets gemist, Meer dan heel de dag in mijn zetel hangen en slapen zat er niet in. Hopelijk de volgende keer opnieuw van de partij.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Was ok!Enkel beetje minder bij de terugtocht!Maar anders toppie !!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. inderdaad... in de terugtocht werd de sprinter eraf gereden door de Zafira... de laatste minuten van de dag eindigden in mineur...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zeer mooi ritje.

    Volgend weekend ben ik er niet bij, verlengd fietsweekendje in .......... La roche.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het was een schitterende tocht, heel zwaar zeker voor een zwaargewicht als ik.
    Toch heb ik mijn vleesberg overal bovengesleurd. Wel hebben die twee van 20 % mij toch ernstig gesloopt.
    Nipt, maar toch opgeven staat niet echt in mijn woordenboek.
    Ik wens Dirk uitdrukkelijk te bedanken om mijn moraal te ondersteunen door op de top efkes terug te keren en me zo eigenlijk aan te geven dat het niet lang klimmen meer was
    IEDEREEN wens ik te bedanken voor de absoluut uitstekende sfeer voor, tijdens en na onze Vélomediane.
    Spijtig van het harde werk voor de ruitenwissers en de file in het terukeren, maar zelfs dat kon geen domper zetten op een prachtige MRNZ AB-dag.
    Oja ... juist, elke deelnemer kreeg twee streepjes achter zijn naam in Oevelerijenme (dubbele punten, enkele km).

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Schoon ritje, goed weer, leuk gezelschap. Ideaal dus. Lang leve de gps en de hoogtepercentages: "Dit is hier 3-4% zeker", kreeg ik meteen in koor "8% zot" :-)

    Bedankt!!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. 't Was precies in orde. Ik kan alleen mr hopen dat ik er volgend jaar terug bij kan zijn! Mijn hart bloed als ik terugdenk aan de vele toffe fietsmomenten van vorig jaar. Wat het ook is, ik blijf bezig tot ik weet wat er scheelt met mij. (en daarmee bedoel ik mijn been en niet mijn hoofd ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. hopelijk ben je er binnen afzienbare tijd opnieuw bij, en laat terwijl je bezig bent toch ook je hoofd ook maar eens nakijken :)

      Verwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.