zondag 19 juni 2011

Zon 19-6-2011: Eens naar Zwalm toe

De voorbije nacht goot het water.  De wegen waren dus mooi afgespoeld.  Tegen de morgen waren ze al weer droog of het scheelde niet veel.  Ideaal om onze rit te maken.

Vandaag was het ook de dag van de parochianenkoers te Grammene, waar er 3 van ons gasten aan deelnamen. In Deinze ontmoette ik Vincent al.  Aan de Kromme brug moesten wij niet meer wachten, we waren stipt op tijd.  Aan Machelenbrug stonden Maarten en Geert te wachten.  Vier man sterk dus, klaar om het gevecht met de wind aan te gaan.  David zou wat later zijn en we besloten hem tegemoet te fietsen.

Zou het extra ommetje langs Zulte ons later zuur opbreken ?

Klik op het kaartje voor een grotere weergave met meer mogelijkheden.
Nadat we David "opgepikt" hadden, zochten we het traject van de voorziene rit weer op.  Dat bracht ons via de Marolle van Kruishoutem naar Lozer. Zo naar Zingem, Zingem - Nederzwalm, op naar Meilegem, Paulatem, enz.

Eigenlijk valt het me steeds op dat het daar zo'n mooie streek is.  Tegelijk ook een naar mijn smaak lastiger streek.  Het zijn dat misschien niet de scherpste hellingen die je doet, maar ze zijn allemaal wel langer en die doen écht zeer op den duur. Plus, er zit ginds ook niet écht veel vlak waarop je kan recupereren.

En vandaag stond recupereren niet écht in het roadbook, want de wind kruidde de tocht wel heel extra.  Maarten zei me ook op den duur dat hij ferm aan het harken was.  Persoonlijk had ik daar bij hem nog zoveel niet van gezien, maar soit.

De Meersestraat in Sint-Maria-Horebeke (Peter Van Petegem) is ook best een lastig ding, zeker met wind op kop.  Als je daar dan nog voorbij gesnord wordt door het Scheldepeloton, weet je snel hoe en waar je staat hé.  Boven stonden mijn vier gezellen mij op te wachten.

We reden verder langs het parcours en de Varent kruiste ons pad.  Toch ook een zeer mooie helling die zijn rechten opeist.  Erop vliegen gelijk zotten is maar weinigen gegeven.  En toch doe ik hem nog redelijk graag.  Boven hebben we ons nog gespiegeld (deze zin zal later wel duidelijker worden, eens de foto's er zijn)

Via Volkegem en Ename zochten we Heurne op om zo een stukje traject uit de heenrit te doen in Zingem.  Een beetje verderop stond de Kolpaart nog op het programma.  Door de vele wind opperden stemmen om die te skippen, hem links te laten liggen ... De weg die ons naar Ouwegem zou leiden was echter afgezet en zo moesten we die Kolpaart met tegenwind wel afmalen.

Zo kwamen we in Huise en reden we richting Wannegem.  Even voor Wannegem keerden we richting Kruishoutem om zo ons start- en eindpunt op te zoeken.

Voldaan, maar zeer moe door en van de wind trokken we allen naar huis.  Er zal er wel eentje een ietsje te vroeg thuis geweest, maar zo bouwt een mens al eens krediet op hé.

Volgende week is er de zeerit.  Spijtig van al die afzeggingen, maar we gaan er iets unieks van maken voor zij die wel meekomen.  uuhuuuuuu !

3 opmerkingen:

  1. inderdaad, de wind maakte er een niet te onderschatten rit van. Met een zijwind in het voordeel richting van Landegem heb ik weer wat goede punten gescoord door vroeger dan gepland thuis te zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt om mij te komen halen, ik ging anders niet uit bed gestapt zijn. Da windje, viel toch mee:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bietje, adde gij niet veel van de wind gewaar geworden hebt, dan weet ik waar dadde gezeten hebt ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.