woensdag 16 juni 2010

Zat 12-6-2010: de Flanders Field rally.

Het was nu al jaren dat ik persoonlijk van plan was om deze tocht te rijden, is het niet David ?  En tot vorige zaterdag was het er nooit van gekomen.
Achteraf bekeken kan alleen gezegd worden dat dit bijzonder spijtig is.

We verzamelden al om 13 uur aan de Olsenebrug zodat we voor 14 uur aan de inschrijving konden passeren die georganiseerd werd in het stadium van Racing Waregem.  Eigenlijk vond ik dat wel een verademing om eens zo'n tocht in de namiddag te kunnen rijden.  Misschien een idee voor andere organisatoren ...
Door ons kaartje van de VWB te laten inscannen, waren we direct ingeschreven voor de prijs van 2 euro als ik me niet vergis.

Voor die prijs kregen we een portefeuille, 2 ruime bevoorradingen onderweg en een boterham aan het einde van de rit.  En wat voor bevoorradingen waren het ? Water, sportdrank, peperkoek, mueslibars, franchi panne gebak, banaan, appelsien ... Amai.

En dan nog de rit zelf.  Een prima uitpijling maakte ons gekozen parcours van 100 km gemakkelijk te volgen.  De lastigheid van het parcours viel goed mee, al zaten er met bvb de Achterberg en de Varent een paar deftige prikken in hoor.  Deftig maar uiteraard niet onoverkomelijk.

klik op de kaart voor een grotere weergave met meer mogelijkheden.

Langs rustige binnenwegen reden we van Waregem over Wortegem en Petegem-aan-de-Schelde naar Oudenaarde.  Daar reden we niet de obligate Edelareberg op maar werd je door de parcoursbouwer direct gedwongen al je kunnen uit te halen op de Achterberg.  Je weet wel direct rechts weg na de lichten aan de voet van Edelareberg.  Het is daar heus wel steil hoor.  Mijn metgezellen reden op hun tempo uiteraard van me weg, want klimmen doe ik wel graag maar het is nog steeds mijn specialiteit niet :(  Motiverend is intussen wel dat ik toevallige metgezellen al achterlaat om zo'n klim, niet dat ik het daarvoor doe, maar het toont me aan dat er ook daar enige evolutie inzit.

Na die klim kronkelden we wat in de buurt, opnieuw langs rustige binnenwegen, zodat we zonder het echt goed te beseffen aan de voet van de Varent stonden. Zonder het echt goed te beseffen, dat zal allicht niet gelden voor GPS David die dat daar allemaal kent als zijn broekzak.  Trouwens die Varent was voor Dirk en David het sein om een revanche te nemen op mekaar voor een eerdere klim.  Hoe dat is verlopen was vanuit mijn positie niet te zien.  Michael zag ik ook goed klimmen zulle.  Het voordeel van mijn positie is dat je alles goed ziet : het overzicht is er, de detailview niet.

Boven op de Varent hadden we onze eerste bevoorrading.  Schitterend aanbod, het moet gezegd.  Ook een verademing dat je geen file moet schuiven aan het buffet. Echt een verademing !

Na die bevoorrading reden we richting Mater centrum, de Horebekes en andere stukken van het Zwalmse land naar Velzeke toe.  De Paddestraat ... ja de paddestraat.  Even alle cellen (hersencellen en andere) op hun plaats laten schudden.  Zelfs een notoire kasseihater als ik, heeft hiervan genoten.  De befaamde, fameuze paddestraat.

Daarna ging het via Zwalm en Nederzwalm naar de brug over de Schelde (vanuit Nederzwalm naar Zingem) waar we de tweede bevoorrading kregen.  Opnieuw hetzelfde aanbod.

Daarna kregen we nog "den ast" in Mullem maar midden onze klim, die eigenlijk aan een goed tempo verliep, werden we opgehouden door een tractor.  Iedereen uit het klikpedaal en zelfs voet aan de grond.  Daarna weer door richting Huise om zo nog naar Nokere te rijden.  Na Nokereberg reden we naar Waregem toe om daar nog een hele lus rond Waregem te rijden en zo de 100 km vol te maken.

Het was een mooie tocht die ons eens anders dan altijd overkwam.  Een prima organisatie aan een mooie prijs.  Mooi aantal deelnemers zonder overbolking waardoor er geen files aan bevoorradingen zijn.
Kortom een tocht zoals we er méér zouden moeten opzoeken en zodoende het al te dure massa-wielertoerisme te vermijden.

Gelijk hoe : wat mij betreft een dikke proficiat aan de organisatoren.  Ik denk voor al mijn metgezellen te mogen spreken: ons zien jullie terug volgende keer.

2 opmerkingen:

  1. Eddy,
    ge hebt hem eindelijk eens gereden:-)

    Is idd wel een schoon ritje, beetje van alles erin, maar niet overdreven! Is al 4e keer dat ik hem rij, volgend jaar normaal terug!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi verslag, ... en tevreden met deze positieve reactie op onze toertocht!

    Johan D, een Nieuwenhovespurter.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.