maandag 25 januari 2010

Zon 24-01-10: een lus langs Kruishoutem, Oudenaarde en Gavere

De weersvoorspelling waren niet echt goed; het druppelde wat en het was frisjes. Toch zou ik het winterweer trotseren om eens mee te rijden met de bende van merijenniezere. Het was een tijdje geleden, ik wil mijn marmotte- concurrenten eens aan het werk zien. In Deinze aangekomen, was onze vriend Eddy, die zich tegenwoordig Voadre noemt, niet aanwezig.
Blijkbaar had hij een doktersattest waarop vermeld stond dat hij niet mocht fietsen, maar wel naar fietsjes mocht gaan kijken. Zou hij stiekem naar velofolies geweest zijn?

In Deinze vertrokken we met zijn drieën richting vertrekpunt. Ik wist niet wat ik zag, een mooie groep fietsers stond klaar om te vertrekken. Hier ook een afwezige; David. Hij moest zich sparen voor de namiddag. Iets na negen vertrokken we richting Kruishoutem om te starten met de obligate col du point de vue. Eenmaal in de eiergemeente aangekomen, wist niemand eigenlijk waarheen. Ik heb dan maar het initiatief genomen om via een alternatief weggetje naar Oudenaarde te bollen. Oudenaarde zonder een Edelare is als…

Klik op de kaart voor grotere weergave met meer mogelijkheden.

We reden gezwind langs de bergstraat naar de Edelare. Andy merkte fijntjes op dat hier vroeger slechte kasseien lagen. Daar het niet zo leuk is om langs de N8 richting Brakel te rijden, daalden we onmiddellijk af; eerst een klein stukje Eikenberg en daarna de Kapelleberg naar beneden. Iedereen deed het voorzichtig aan want de weg was nat en vuil. Het leuke aan afdalen is dat je daarna opnieuw mag klimmen.

We kozen voor de Varent. Iedereen rustig op zijn eigen tempo naar boven. We naderen Mater en verschillende mensen vroegen me: "we gaan toch geen kasseien doen met dit weer". Het is duidelijk; men kent mij hier nog niet. Ik rij liever 10 km om dan over kinderkopjes te moeten dokkeren. Vanaf brouwerij Roman gaan we richting Zwalm. Een mooie lange afdaling brengt ons aan de voet van de Molenberg. Geen vrijwilligers, dan maar 400 meters verder de caildenberg op, deze is zonder kasseien iets beter verteerbaar.

Via Sint-Maria-Latem en Paulatem verlaten we de Zwalmstreek om zo langs Dikkelvenne en Gavere naar Deinze te rijden. Juist voor Deinze worden we nog eventjes opgehouden door een lekke band. Netjes op tijd zijn we terug, een beetje nat en een beetje vuil, maar het was de moeite waard.
De afwezigen hadden ongelijk!

Groeten en tot volgende week!

Peter

8 opmerkingen:

  1. Goed geschreven Peter...tga meer over diegene dat er niet waren dan diegene die er wel waren:-))

    En de afdaling in de buurt van Eikenberg, is de Kokkerelle. De Kappelberg ligt een beetje verder...sorry, gps david voor iets eh:-))

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een mooi tochtje, en met de nodige hoogtemeters. Peter, ge moogt dat nog doen, en dan bedoel ik niet alleen het verslag schrijven maar ons loodsen door deze voor mij niet altijd gekend weggetjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuke rit met een ervaren gids ...
    Het enige dat op mijn zenuwen werkte waren mijn koude voeten ! Ga toch maar die warme drielagige waterdichte sokken halen bij Van Eyck in Aalter. Naar het schijnt zijn die héél goed! Gr Dirk...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. io,

    ben net thuis geraakt... moest dringend een boterhammeke met choco eten of ik ging eraan.

    manmanman, Peter Peter Peter

    wat een Vlaams beest is me da.

    groetn

    Dietn

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ah, Peter, de term "Voadre" is Merijenniezere-ees voor voorzitter, maar dat vind ik zo pompeus. Vandaar ...
    En ja, ik had een doktersvoorschrift en zelfs een vrijkaart voor Velofollies van de VWB.

    En daar heb ik best wel interessante dingen gezien, voornamelijk voor het vervoer de fietsen (Alpen ...)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het was een leuke, mooie rit. Hartslag zoals het hoort... :-)
    Leuke babbel met Peter!
    En vond het zalig met zo'n grote groep te zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hey, ... toch wéér al 838 bezoeken sedert 1 januari dit jaar, samen goed voor 1630 paginaweergaves. Dat gaat opnieuw de goede kant op.
    Mochten al die bezoekers ook eens iets in het gastenboek neerpennen hé. Dat zou schitterend zijn. Toch bedankt voor de trouwe bezoekjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Moesten alle bezoekers telkens iets achterlaten in ons gastenboek, zouden we moeite hebben om alles te lezen denk ik! :-)

    Maar alle reacties zijn welkom! Zowel van Merijenniezere-ers en niet Merijenniezere-ers!

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.